Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 13. november 2015

Den store bestillingen

Min nærbutikk blir ikke lengre så overrasker når jeg kommer på denne tiden av året for å bestille knoker til syltelaging. I år som de siste årene så skjer det over tre dager, og det skal lages 52 sylter tilsammen. Her på gården beholder vi tre, resten hentes av eller leveres til de som lagde dem.













Jeg kan dessuten krysse av for at den første delen av den store handlelisten er i hus.

Å lage denne handlelisten gjorde jeg etter at jeg et år manglet noe viktig til et av kakeslagene.  Lista ligger i veska helt fram til jul og det er der jeg noterer ting jeg kommer på underveis. Som for eksempel hvilket merke støvsugeren er. Det er nemlig helt umulig å kjøpe støvsugerposer hvis man ikke husker det.



Så plassen jeg ordnet i kjøleskapet i går var helt nødvendig for å få plass til store mengder fløte og rømme, og noen egg. Første deigen skal lages i morgen.

 

Det er utrolig deilig å være igang. Og å vite at om jeg følger planen så vil det bli jul helt uten stress.

2 kommentarer :

  1. En ting er å vite hva man trenger, noe annet er å ha plass til det. Ser at du antakelig har godt med kjøleskapplass til sammen i huset, det må være deilig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde faktisk to kjøleskap i huset i byen også, så det visste jeg at måtte til. Det er helt fantastisk å ha oversikt i hyllene.

      Jeg regner ikke med at alle andre har behov for to.

      Slett