Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 29. oktober 2015

Sømløst

Å kjøre fra her jeg bor og til jobben inkluderer 12 rundkjøringer. Det betyr at de 22 km kan tilbakelegges uten unødige stopp ved lyskryss eller skulle foreta riskofylte utkjøringer på vei med forkjørsrett.

Jeg har ofte tenkt på hvem det var som kom på denne geniale ideen. Det ser ut til å være en amerikaner siden første rundkjøring kom i New York i 1904.

Det er bare en ting som irriterer meg og det er dem som tror at de kjører på en forkjørsvei. Det er den veien som ofte går rett gjennom. Fordi jeg etter rundkjøring nummer to faktisk hele veien til jobb kjører på en forkjørsvei og stort sett bare skal rett gjennom så forsøker jeg å ta såpass mye hensyn at trafikken fra alle innkjøringen nettopp kan skje sømløst. Hvordan? Senke farten bittelitt på vei inn i rundkjøringen.

På bildet under er to av mine rundkjøringer. Og bildet er PrintScreen fra 1881. For dere har sett at 1881 nå har fått skråfoto tilbake? Ikke alle deler av landet er dekket enda, men det kommer. Historiske flyfoto ligger der også.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar