Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 12. oktober 2015

Flere slektsbilder

Ikke bare på min mors side av slekten ble det tatt bilder, men også på min fars side. Dette er min tippoldemor Lukris. Hun ble født i Sogndal i 1816 og døde her på Eiker i 1900.

Fotografiet tror vi er tatt i 1886. Fotografiet er senere fargelagt, noe som var en vanlig metode til inn på 1960-tallet.










Hennes datter Kristi, min oldemor, (1856 -1933) flyttet fra Sogn til Eiker i 1887 sammen med sin mann Sjur (1851- 1931).

Dette bildet ble tatt i 1920













Deres sønn,  min bestefar Konrad
1896-1985) og bestemor Aase (1899 - 1969). Bildet ble sannsynligvis tatt da de forlovet seg i 1924.













Deres sønn, min far f 1929 og min mor f 1938 da de giftet seg i 1957.

De tre siste generasjonene blir som på bildene i går.


1 kommentar :

  1. Fantastisk! Både dette innlegget og det forrige! Jeg elsker gamle portrettfotografier, de er så vakre. Spesielt det fargelagte var flott! Jeg har en del slektsbilder selv, må se hvor mange generasjoner det blir. Fantastisk at du har bilder av så mange generasjoner på begge sider! :)

    SvarSlett