Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 27. august 2015

Kontroll i bedet

Etter at jeg tidligere i sommer endelig fikk tatt en skikkelig opprydding i hekkbedet fant jeg ut at det var å tide å oppdatere planteplanen. Bedet ble skapt over tre sesonger uten noen plan i utgangspunktet, bortsett fra fargeskala. Tidlig i 2011 da det skulle være Åpen hage her i august laget jeg Planter i bestemorshage for å få en slags oversikt for meg selv. Jeg visste at i årene siden hadde planter kommet, planter hadde forsvunnet og jeg visste at planter var blitt flyttet, men at det var så store forandringer var jeg helt uforberedt på.


I tillegg til noen roser så ser det ut til at alle Nellikene har forsvunnet.

Selv har jeg fjernet Svarthyllen. Den ble altfor stor for bedet og ville på sikt ha skadet granhekken.

Tartarleddvedd og Rosa Hansa ble klipt helt ned i fjor, og har kommet flott tilbake. Nå skal jeg være raskere ute med saksa og holde buskene i riktig størrelse. 




En annen ting er staudene. Fra den litt ynkelige starten i 2009 har det blitt frodigere. At det er tett hindrer også vekst av ugress.

Jeg har hvert år flyttet om på noe, og jeg har tuktet Storkenebbene, men nå var det på tide å se på bedet med nye øyne.

Og min liste er:
Litt mer farger - hele sesongen
Fjerne planter som er full med ugress - som Filtarve, men kjøpe nye planter. Jeg synes nemlig Filtarve lyser så flott opp i bedet.
Dele og flytte  - noe Storkenebb

Neste år skal jeg ha tid til å klippe ned staudene rett etter blomstring for å redusere de store feltene med grønne blader og kanskje få en ny blomstring.

Jeg holder på med å tegne et nytt plantekart, men det tar litt tid.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar