Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 24. juli 2015

Markens grøde

Plutselig var det på tide med den første plukkingen av bringebær. Glen Ample har store fine bær og det er gjort på et blunk å fylle en bolle. 

Litt mer tid tok det med Preussen, men Asker som har de alle minste bærene hadde veldig få modne.

Vel inne på kjøkkenet ble bærene veid opp og kokt til syltetøy. Jeg veier det for å kunne beregne sukkermengden.

Jeg koker syltetøyet slik at noe av fuktigheten fordamper. Da vil det ikke renne av brødskiva.

Selv om syltetøyet er kokt så foretrekker jeg å putte det i fryseren. Der holder det seg godt.




2 kommentarer :

  1. Mmmm... Munnen løper i vann - det er noe eget med årets første syltetøy. (",)

    SvarSlett
  2. Hei Åshild.
    Dette er også min syssel om dagen nå,ja ikke idag for her plasker det ned.
    Deilige og store bringebær ,favorittbær for oss:)
    Ønsker deg en fin dag:)

    SvarSlett