Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 23. mai 2015

Vårtegn:Kampen mot ugresset

Ikke før jeg hadde tatt vårrunden i bedene så må jeg ta ugressrunden. Ikke det at jeg ikke fjernet noe av den sorten forrige gang, men så lenge staudene fortsatt er såpass små har ugresset plass og lys nok til å vokse uhemmet. Alt regnet har bidratt også til rakettvekst.








Det aller første eksemplet i dag ser faktisk ut som små spirer til en flott plante, men er det ikke. Selv om jeg har forsøkt å finne ut hva det er så har jeg ikke funnet navnet. Til tross for de spede spirene så er rotsystemet velutviklet og det er vanskelig å få med alt. Det er Torskemunn og får egentlig ganske flotte gule blomster i juni/juli.
  

Midt inni en tue av Blodstorkenebb var en Krypsoleie. Jeg burde ha spadd opp hele tua for å fjerne rota til Krypsoleien fra undersiden, men jeg dro opp så mye jeg klarte fra oversiden. Sannsynligvis kommer ugresset raskt tilbake.







Rett ved en tue av Toppklokke sto en liten spire av et ugress med stikker. Jeg vet foreløpig ikke hva det er heller.  Det er Åkertistel.  På det høyre bildet tett ved Oktoberbergknapp sto også noe jeg fjernet. Det er Åkerdylle.




Disse vet jeg at er er Gjerdetaske og Balderbrå. 
Tilslutt Vassarve og Løvetann. Hver på sine måte helt umulige å bli kvitt. 
  


Plen med løvetann er ukas status. Interessant at blomsterhodene på Løvetann som vokser i plenen er kortere enn klippehøyden på gressklipperen

1 kommentar :

  1. Torskemunn, eller lintorskemunn, er faktisk ikke så uvanlig i gamle hager her i området. Årsaken er jo garantert at den er voksevillig, og har som du sier fine gule blomster. (",)

    SvarSlett