Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 12. mars 2015

Vårtegn: hagearbeid

Jeg har aldri noen gang hatt en skikkelig hageøkt andre uka i mars noen gang. Det er fortsatt altfor bløtt i det meste av hagen, men langs sørveggen av bryggerhuset var det ikke bare mulig å jobbe - det var faktisk veldig deilig. Så deilig skinte sola at jakka måtte av et par timer.

Alle Nyperosene ble klipt helt ned. Det oppleves veldig brutalt, men jeg vet at de kommer til å skyte bra i år og bli tette små busker med masse blomster.


Mot min vilje ble det plantet Tuja langs uteplassen ved bryggerhuset. Men jeg ser jo hvor mye veistøv de stopper, så jeg er litt mindre negativ nå. En kraftig klipp hjalp også på inntrykket.

Ellers i hagen er store knopper på alle Rododrendron, på alle frukttrær som pære under til høyre.

  
 Knopper er det også på Flammentanz og på Forsythia.

  
Perleblomstene har kommer veldig langt   

Akkurat i dette området har det ikke skjedd noe i løpet av den siste uka.  Jeg er glad så lenge det ikke kommer et nytt snødekke. Jeg husker spesielt 1998. Hagen var helt bar fra midt i mars, men natt til 4.april kom det nesten 40 cm. Det var ganske kaldt i hele uka etter så snøen ble liggende. Jeg ønsker ingen  gjentakelse. 

1 kommentar :

  1. Så vårlig og fint dere har det, her ligg enda den siste snøen vi fikk for noen dager sia, men den smelter godt, for vi har hatt 7 plussgrader idag og regn og haggel , men mildværet skal vist fortsette, så æ håper indelig at snøen forsvinn fort som bare det :p

    Ha ei fin helg.og kos dæ med hagearbeidet,

    missunner dæ det :P

    Lisbeth :O)

    SvarSlett