Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 11. mars 2015

Gul X-faktor




Mange betrakter Fagerfredløs som ugress og nekter å ta den inn i hagen sin. Det kan godt hende at dette ikke en plante for de minste hagene.

Her hos oss fyller den godt opp i bedet langs østveggen av huset. Jeg har ikke noe problem med å passe på slik at den ikke blir for overveldende.

Da vi kom til gården hadde bestemors rosa pion selskap av den oransje Brannliljen på vestsiden av huset. Jeg synes ikke at de to passet sammen derfor ble Brannliljen utgangspunktet for det gule bedet langs østveggen. Der har Fagerfredløs og Brannlinjen selskap av Forsythia, Solhatt  og gule roser.

Flere gule X-faktor hos Anne på Moseplassen

x-faktor-gul













Her er østveggen med Fagerfredløs og Brannliljer i blomstring.

13 kommentarer :

  1. Æ elsker denne fine blomstern , har den sjøl utenfor kjøkkenvinduet mitt :)

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  2. En vacker gul blomma. Lycka till i utmaningen!

    SvarSlett
  3. Å, jeg elsker Fagerfredløs! Den er så nydelig og minner meg veldig om barndommens sommerferie hos besteforeldrene mine. Foreløpig har jeg ikke fått den inn i hagen, men den kommer snart...
    Lykke til i X-faktor :-)

    SvarSlett
  4. Den er da fin :) Synes den krybende fredløs er meget værre. Den er nærmest ikke til at udrydde.

    SvarSlett
  5. Å, den har også jeg i hagen. Syns den lyser opp med sine gule blomster som står lenge.
    Jeg har også lupin i hagen selv om mange mener den bør utryddes.

    SvarSlett
  6. Jeg har Fagerfredløs langs veien. Syns den er vakker! Lykke til!

    SvarSlett
  7. Ha ha ha, den satt jag och väntade på. Den lyser upp fint där den står och jag tror att alla äldre trädgårdar har den.
    Ha en fin och skön mitt i veckan
    Lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
  8. Den er hos meg også. Utrolige mengder av Fagerfredløs. Har du krypfredløs også?
    Ha en fin kveld .
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg hadde Krypfredløs i den forrige og synes den var for vanskelig å holde i tømme.

      Slett
  9. Den var jo riktig så lekker når jeg kikket på bildet ditt :-)) Men her har den ikke fått lov å komme inn i hagen. Derimot har vi krypfredløs her, heller ikke sluppet inn av oss, og den kryper i grunnen der den vill. Enten vi liker det eller ikke. Men søt er den jo :-)) Lykke til!

    SvarSlett
  10. Åh den smukke og naturlige fredløs, som bare minder mig om sommerdage i vores svenske have. Elsker planter der vil livet og tør fylde bedene og fredløs er dygtig til at udvise vilje og selvtillid:0)
    Dejlig aften og mange havehilsner fra Katinka

    SvarSlett
  11. Jeg har alltid syntes at denne er så fin. Den vokser godt i disse områdene også og er en takknemlig staude for den som vil ha en frodig hage. (",)

    SvarSlett