Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 16. desember 2014

Julepynt av halm


Det er nok lenge til det så mye snø på trappa her, men jeg har nok fortsatt et lite håp. Snø har ganske mye å si for julestemningen. 

Men i dag er det halm det dreier seg om. Fortsatt er en del julepynt laget av halm, selv om dette var mer vanlig fram til midt på 1900 tallet. Halm var et billig materiale og det var mulig å lage flotte dekorasjoner.

Opprinnelig ble halm ble brukt til å dekke jordgulvet i stuene. Da ble de kalde jordgulvene lunere og lysere, men det hadde også en symbolsk betydning. De fleste trodde at halmen hadde en lykkebringende betydning på dyr, åker og mennesker. Flettede halmkors og uroer av halm ble hengt opp til vern mot onde makter.

At det ble laget halmbukker kan ha sammenheng med at man i juleblotet slaktet og ofret en bukk for å bringe gode tider. Og fortsatt har vi tradisjonen med at glade barn går julebukk i romjula.




Hos oss henger det kranser av halm på inngangsdøra og det står en stor halmbukk på trappa.

På dagens plan står blant annet av pakking av sylter. Jeg sjekket de første i går og pakket alle som ble laget tirsdag i forrige uke. Akkurat passe  synes jeg, så de 14 første ble pakket og merket.






1 kommentar :

  1. Jeg har veldig sans for halm som pynt, spesielt i julen. Halmbukker hører julen til.

    SvarSlett