Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 15. desember 2014

Dyr som julepynt

Her i huset er det mange dyr i julepynten. I vinduet på badet henger det noen nydelige dompaper. Sammen med røde håndklær og gulvmatter skaper de virkelig julestemning også der. Kornneket med småfugler var en gjenganger i de romantiske illustrasjonene som ble trykket i de første juleheftene.   Etter hvert som det ble fargetrykk er det klart at dompapen skilte seg ut som en vakker fugl. Alf Prøysen har skrevet sangen:  Du og jeg og dompapen som skildrer et julebesøk hos Kari og Ola som bor høyt oppi lia. Navnet dompap kommer av ordene "dom" (katedral) og "pap", på grunn av den kardinalrøde fargen på brystet.  
 
Det er ikke så uvanlig at musene trekker inn i husene om vinteren. Spesielt hyggelig er ikke det. Jeg er ganske sikker på at det må være Alf Prøysens Musevisa som har medført at vi faktisk kjøper eller lager og pynter med julemus.
Jeg kjøpte mine julemus i 1989 sammen med den lille lykten. Det var lenge før lyslykter ble interiørtrend. Denne musefamilien er blitt stilt opp på samme måte i alle år, og nå er det oppå en gammel lav bokhylle på gangen i 2.etasje.
 
Selv om vi har både tamrein og villrein i Norge så har nok julepynten reinsdyr amerikansk påvirkning. Jeg har registrert at reinsdyr inngår i en av dagens innredningstrender uavhengig av årstid, så til jul i 2010 sto denne familien i vinduet på et av gjesterommene.
 

 
Gris er for mange synonymt med julemat. Derfor er det heller ikke rart at grisen pryder mange nostalgiske julekort og brukes som dekorasjon i julen. Knapt noe annet dyr på kloden har så mange ord og uttrykk knyttet til seg som grisen. Den brukes som et symbol på godt og vondt. Et begrep som «svinedyrt» indikerer at noe er kostbart, og kanskje i overkant av hva man kunne forvente. «Din gris» gir assosiasjoner til noe urent eller uærlig. «Griseheldig» gir assosiasjoner til tilfeldig flaks og lykke. Dette og en rekke andre slike uttrykk er en klar indikasjon på at grisen har vært svært betydningsfull for mennesket gjennom lang tid. For noen år siden så jeg en flott gris i skinn satt på et metallstativ i en interiørbutikk, og  jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den. Selv om den sikkert var en  "helårsgris" så hadde den passet godt som julepynt her i huset.

Det er fortsatt rengjøring det skal gå i her i kveld.

2 kommentarer :

  1. Den julegrisen din var skikkelig søt ; ja både musene og dompappene fins her i huset og, æ har og en ganske søt julegris stående i kjøkkenvinduet, d.v.s. den kommer frem når æ pynter til jul lillejulaften , æ setter frem litt julepynt til advent, og venter med det meste til lillejulaften, greit og følge litt gammel tradisjon :)
    Takk for at du var innom bloggen min , koselig :)
    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Så fine reinsdyr! De likte jeg veldig godt :)

    SvarSlett