Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 5. desember 2014

Julelys

I tidligere tider var å støpe lys en viktig del av juleforberedelsene. Jeg har aldri støpt lys, og driver med så mye annet før jul at det ikke kommer til å komme på lista. Ungene har gjort det så skolen, og de har også rullet honninglys.
 
Å pynte juletreet med lys kan spores tilbake til slutten av 1600 tallet. Lyset symboliserer liv og glede i en mørk tid. Noen mener også at de står for Jesus, verdens lys. De første elektriske julelysene kom i 1883 og på slutten av 1940-tallet hadde de helt overtatt for talg/stearinlys. En av julesangene beskriver bruk av lys i julen slik: "Nå tenner moder alle lys, så ingen krok er mørk."  Før det ble vanlig med elektrisk belysning var det helt umulig å lyse opp hele rommet. Men i julen var det vanlig å plassere talglys og senere parafinlamper slik at det det ordentlig lyst. 
Den av de mest brukte juledekorasjonene nå er den syvarma elektriske lysestaken. Det er få som er klar over at dette er et av de eldste symbolene i den jødiske tro. Staken kalles Menorah, og er vanlig i alle kirker.  Tallet syv står for de syv planeter (sol, måne, jord, venus, mars, jupiter, saturn), ukas syv dager og de syv dødssynder.

Det er over to uker til jeg kommer til å ta fram julelys og julepynt. Det er jo ikke rart at folk blir lei jula før den egentlig starter når det er julemat og julepynt fra før første søndag i advent.
 Men jeg gleder meg. Det er stas når alle forberedelsene er over, huset er nyvasket og jeg kan henge opp all den kjære julepynten. Selvsagt på det samme sted som i fjor, og alle år før.
Sovepose i dun 90cm

 
Arbeidsoppgavene i dag er å steke krumkaker og sandkaker. Dessuten har jeg fått et oppdrag. Gullgutten trenger en "sovepose". Han sover så mye bedre når det er kaldt på rommet, men fordi han ofte ender oppå dyna blir han for kald. Fordi han trenger en størrelse lengre enn det som finnes, har jeg kjøpt ei dyne og skal starte klippingen.
 



 
 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar