Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 18. desember 2014

Juleblomster og juletre


Jeg fant fram juletrefoten i ettermiddag. Juletreet er visst kjøpt inn og venter på låven. Før tok det tid å tilpasse juletreet til juletrefoten, men vi kjøpte ny i fjor med plass til stor stamme.  For dagens juletrær har betydelig større stamme, og de gamle små juletreføttene passer dårlig.

Vi tar ikke juletreet inn i huset før lillejulaften om formiddagen og så blir det pyntet om kvelden. Hvis det er veldig kaldt så får treet et par døgn i kjelleren for å venne seg til varmegrader.

Når det gjelder juleblomster har jeg nok vært svært tydelig på hva jeg liker og ikke. Hvit asalia er nydelig og den passer jo flott også i de lilla ukene før jul. På julaften kjøper jeg gjerne ei rød julestjerne for å ha i kjøkkenvinduet, og en rød amaryllis for å ha her på arbeidsrommet mitt. Ellers i huset passer ikke røde blomster.Skikken med spesielle juleblomster oppsto på slutten av 1800-tallet, samtidig som juletreet ble vanlig i norske hjem. Det selges nær 10 millioner Julegleder, Julestjerner, Svibler(hyasint), Aamaryllis, Alpefiol og Asalia til jul.
 
Denne uka er alle syltene blitt veid, pakket, merket og levert til sine eiere. Tilbake ligger nå de jeg selv skal bruke i jula og ha som julegaver.








Vane tro har vi etter siste frist for julekortsending sittet og skrevet.

Så måtte jeg teste hvordan alle stjernene jeg har laget ble på spisestuebordet.



 

 

3 kommentarer :

  1. Jeg har fått inn en rød julestjerne, og ønsker meg en hvit azalea, men jeg har egentlig ikke plass til flere planter, så juletreet får stråle som hoved"blomsten" denne jula også!

    SvarSlett
  2. Vi koser oss med smultringer...Ha ei riktig god jul, Åshild!

    SvarSlett
  3. Du pynter så fint...Og så er det spennende å lese om skikker før og nå!
    God jul til deg og dine!

    SvarSlett