Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 13. september 2014

Tid for Fårikål

Jeg var godt voksen før jeg fikk sansen for Fårikål. Det var først da jeg begynte å brune fårekjøttet. Da synes jeg smaken på kjøttet ble bedre og kraften ble gylden og kraftig. Les mer om det her.
 
Det må bli litt høsttåke og fyr i vedovnen på kjøkkenet før jeg lager Fårikål. Denne gangen ble det ikke mer enn det vi hadde i går og skal varme opp i dag. Vanligvis koker jeg 3-4 porsjoner til og legger i fryseren. Når fryst Fårikål tines helt og varmes forsiktig så er kålen fortsatt fin.
 

5 kommentarer :

  1. Mmmmm, det så godt ut!

    Min da treårige datter satt og gomlet fårikål, og mellom munnfullene spurte hun: Du mamma? Kan vi gå på butikken etterpå og kjøpe kjøtt og sånn stor løk og ha dette i morra også? ;-)

    SvarSlett
  2. Mmmm, fårikål er en av mine favoritt-retter=) Har aldri prøvd å brune kjøttet, men det skal jeg prøve neste gang=) God helg til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Fårikål er nydelig, spesielt den min svigermor lager. (",) Her i området var sausehold veldig vanlig før, og dermed er fårikål fast takst hver høst. Selv har jeg bare laga det én eneste gang...

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener selvsagt SAUEHOLD. Det var nok ikke så vanlig med saus i fjøset...

      Slett
  4. Fårikål er godt. Har kjøpt inn kjøtt,
    så det blir fårikål her en dag til uka.
    Har aldri brunt kjøttet til fårikål.
    Sikkert godt det.
    Ha ei flott høsthelg :)

    SvarSlett