Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 9. september 2014

Baketest

Når jeg baker grove rundstykker eller horn bruker jeg oppskriften på grunndeig og tar inntil 1/4 grovt mel av melmengden. Jeg liker at også grov bakst er lett og luftig. Med grovt mel tenker jeg også på solsikkekjerner, gresskarkjerner, havregryn og helkorn.

For en stund siden gjorde jeg et lite forsøk. Jeg laget tre deiger og brukte 2 dl grovt sammalt mel, fint sammalt mel eller Fibra hvetemel i dem. Da ble det bare 1/5 del  grovt av den totale melmengden.
Deigene hadde tålt enda mer grovt - som feks solsikkekjerner.
Fra venstre: Fibra, sammalt hvete fin, sammalt hvete grov.

Men hva er forskjellen på meltypene?

Sammalt mel er mel malt av hele kornet - 100% hele kornet. Melet er mer eller mindre grovt og fargen er lys brun. Hvetemel derimot er malt kun av melkjernen, 78% av hele kornet. Skallet er skilt fra (kli). Fibra presenteres som et hvetemel av hele kornet, men jeg mener at det er et veldig finmalt sammalt mel.


1 kommentar :

  1. Morsom test! :)
    Jo grovere, jo bedre er mitt motto, og jeg putter alt mulig i deigen. Nam, nam :)

    SvarSlett