Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 7. august 2014

Hagenytt

Snart tre ukers hjemmeferie har satt synlige spor også i hagen. Vi er ikke lengre i anleggsfasen, men det ryddes og gjøres forbedringer her og der.

Bak låvebrua var det to forsømte områder.

Det ene, i hjørnet mellom kompostbingene og låvebruveggen, var enkelt. Tre trillebårlass med murstein ble kjørt til lager i den gamle møkkakjelleren, plankene er kastet. området spavendt og to nye busker plantet. En Kornell og Syrinhortenisa vil fylle hele denne kroken om 4-5 år.

   
På den andre siden av kompostbingene var det litt mer jobb. Her hadde jeg jo anlagt Steinrøysa med steinbedsplanter for noen år siden. Så det var noen trillebårlass med stein som først måtte flyttes på.
 
Under steinene lå det duk - den ble også fjernet. Jeg husket ikke hva som var under duken, eller hva som var grunnen til at jeg forsøkte meg på et steinbed her. Så noen trillebår lass med knust takstein seinere kunne jeg fylle på med jord og plante en Syrinhortensia. Her har jeg valgt Limelight som også står på den andre siden av låvebrua.
 


Opprinnelig så dette området slik ut.















Og steinbedet så bra ut med en gang, men ble på kort tid overgrodd med ugress.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar