Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 31. mai 2014

Den siste vårdagen

Årets aller siste vårdag er som en sommerdag. Og sommer har vi forsåvidt hatt nesten hele våren i år.

Årets siste vårtegn må bli rabarbrasaft. Her kunne jeg tatt inn rabrabra for 14 dager siden, men tiden har ikke vært der. Denne uka derimot ble det produksjon.

8,5 kg rabarbra ble 12 l suppe og drøyt 5 l saft. Jeg har silt bort fruktkjøttet for å få klar og fin saft.

Denne gangen fryses rabarbrasuppa bort i et stort spann, for om en stund kommer til det mange gjester hit.










I hagen blomstrer blant annet Akeleier

Nede ved låven har Syrinene vi plantet i 2007 blitt passe høye og tette. I år har blomstringen vært svært flott.
Tidligere gikk jordet helt inntil låveveggen her og vi må fylle opp ganske mye for å lage en sitteplass. Og vi plantet ganske tett for å skjerme den for innsyn fra veien.

Sånn var i 2005.













Og sånn er det nå.




1 kommentar :

  1. Rabarbrasft laget jeg for første gang i år,
    og det må jeg prøve å få laget litt mer av.
    Det er jo friskt og godt i varmen.
    En flott og skjermet sitteplass i låvevegge.
    Ha en flott sommerhelg :)

    SvarSlett