Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 27. desember 2013

Planlegging

Gjester kommer og går. I julen gjør vi det vanligvis enkelt og lager julebord.

Julebordet hos oss består for det meste av kalde retter. Den hjemmelagde sylten er selvsagt med, ellers svinestek, røkt svinekam, nystekt kjøttpudding, kald ribbe og julepølse, varmrøkt laks og kaldrøkt ørret, ansjos og egg. Tilbehør til skinkesteken er rødløkskompott. Tilbehør til svinekammen er waldorfsalat og til kjøttpuddingen er det glasert persillerot. Jeg forsøker å sette opp maten slik at det er enkelt å forsyne seg



Til både sylta og ribba er det best med potetlefse, ellers er det nystekt brød og både grove og fine rundstykker.
















Etter maten er det kakebord, og at ikke julekaker spises blir kraftig motbevist. Jeg måtte etterfylle. Tilslutt så det igjen en smultring!













Jeg har jo skrevet mye om alle "juletrærne" jeg sydde før jul. De ble plassert på speilfliser oppå en sølvfarget løper. Hvite kubbelys satte jeg i helt rette og klare vaser.






























Etter å ha sett Gordon Ramsey på TV en av dagene så planlegges det Beef Wellington til morgendagens gjester. Og handlelista er klar.

3 kommentarer :

  1. Åå så godt det ser ut og flott bord, julen er mye mat og hyggelig selskap med venner og familie.

    Jeg ønsker deg og dine fortsatt en flott jul, klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Julebordet ditt ser fantastisk ut.

    Fortsatt god jul fra stallnissen :O))

    SvarSlett
  3. Det må jo bare være helt fantatisk å være gjest i ditt hus :)

    Fortsatt god jul til deg og dine.

    SvarSlett