Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 5. desember 2013

5.desember: Pepperkaker



For min datter og meg er pepperkakebakingen uløselig knyttet til PuttiPluttiPott og Skomakergata. Her i Oslo Fagottkors versjon. Mens vi har Per Aspelins originalinnspilling på CD.

Selv om vi skal bake mye er jeg likevel glad for at en god del av denne 10 kilosdeigen skal ut av huset.
































Dette er egentlig ikke en pepperkakedeig i utgangspunktet, men til sirupssnipper. De skal være helt løvtynne. ved å kjevle tykkere blir konsistens og smaksopplevelse helt annerledes. Deigen er dessuten lett for unger å kjevle. At deigen smaker godt er en ekstra bonus.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar