Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 11. oktober 2013

Alt om julen

Dette skrev jeg om i fjor også omtrent på denne tiden også.
Til forskjell fra ifjor har jeg ikke tenkt å kjøpe noen av julebladene. Jeg har alt jeg trenger av julepynt og forandrer ikke noe på verken julekaker eller julemat. Jeg mener fortsatt at juleblader som blir lansert i oktober hovedsakelig bør inneholde ideer til ting man skal lage, enten pynt eller gaver. Reportasjer fra julepynta hjem kunne gjerne ha ventet til desember. For flere av de julebladene utgis av de helt vanlige ukebladene.

I fjor summerte jeg opp julebladene på denne måten. Jeg skal på jakt etter stoff til stoffjuletrærne og jeg skal lage et opphengssystem til vinduene. Jeg er så lei av alle hullene det blir etter tegnestifter, og tror jeg har fått en god idè til å unngå det.

Men å tenke på jul, utover at jeg tok bildet over og skriver dette, begynner jeg ikke med før i slutten av oktober. Først når høstmørket virkelig senker seg tar jeg fram julepermene og lager arbeidsplanen for desember, ja litt av november også.

Jeg skal selvsagt også rydde opp i Jul i bestemorshage. Det kommer jeg til å gjøre i god til før 1.november. Statistikken viser faktisk at det har vært nesten 2000 sideoppslag hver måned i hele 2013 unntatt i juni og juli. Det tyder på at noen tenker på jul store deler av året.

6 kommentarer :

  1. Jeg så julemarsipan i butikken her om dagen, og tenkte huff og atter huff. Jeg tilhører de som helst ikke tenker på julen før den er her...
    Du er flink som er så systematisk i alt du gjør.

    SvarSlett
  2. Kjøpte mæ julemarsipan idag til helgekos, glær mæ til æ skal spise den senere ikveld :)
    Ellershar æ allerede handlet inn flere julegaver, æ liker og være ferdig i god til i desemberså erdet bare kos når alle de andre spinger rundt og leter etter julegaver ;p
    Og jule hefter har æ jo fra de andre årene, får se om noe nytt blad virker inntressant iår ;)
    Ha ei fin helg, Åshild

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  3. Ikke verst med 2000 klikk/mnd hele året. Jul året rundt, med andre ord.
    Har enda ikke kjøpt noen juleblader, men pleier å lande på Familien, som er som du skriver det som er mest interessant for den som vil lage noe sjøl. Det er samme erfaring hvert år, har prøvd litt forskjellige.

    SvarSlett
  4. Du har så godt system, blir imponert:)) Jeg liker adventstida, så får jeg se hva jeg gjør ut av den...
    Nyt høstdagene videre, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  5. Jeg har begynt å tenke på jula, først å fremst julepynt som skal lages som gaver.

    SvarSlett
  6. Jeg er så glad i de gamle nissene og pynten min så her blir det ikke mye nytt i år, kanskje noen nye juleduker.
    Men jeg er faktisk godt igang med julegaver for en gang skyld og det føles så godt.

    God søndag.

    SvarSlett