Før sommerferien så det slik ut. Tiden var overmoden for å gjøre noe.
Den store grønne kritttavla er borte og er erstattet med en elektronisk tavle. Kjøleskap har nå fått plass inne på kjøkkenet ved siden av et dobbelt matskap. Da er det enkelt for elevene å hente matvarene selv.
Det ble en fin løsning med hev og senkbar kjøkkenbenk. Denne stekeovnen har sideåpnet dør slik at det er mulig å åpne den om man sitter i rullestol.
Det er noen viktige prinsipper ved innredning av et undervisningskjøkken i grunnskolen:
- Det skal være minst mulig i hver skuff/hvert skap. Da er den enkelt for elevene å legge ting tilbake.
- Redskaper som brukes sjelden - legges i ekstraskuffer.
- Gruppene må innredes helt likt. Det betyr at i øverste skuff ved siden av komfyren skal det ligge det samme på alle gruppene.
- Alle skuffes og skap må merkes med bilder utenpå . Da er det enkelt å finne fram og enkelt å rydde på plass.
- Alle arbeidsredskaper merkes med fargekode (en liten dråpe Bengalack holder) for hver gruppe. Da blir det enda enklere å legge ting på riktig plass.
Dessuten - alle som bruker et slikt rom må følge Matlovens hygieneregler, som egentlig er svært enkle og veldig selvfølgelige.
Jeg har bare en gjesteopptreden på skolen denne uka. Det er tydelig at tiden har gått. Elevene jeg har møtt ble født to år etter at jeg sluttet der, og jeg har hatt flere av foreldrene deres som elever.
Ja, jeg har tegnet kjøkkenet og tar gjerne flere slike oppdrag.
Ja, jeg har tegnet kjøkkenet og tar gjerne flere slike oppdrag.
Så utrolig flott det blei, bra tegna! Her blir det nok artigere både å være elev og lærer.
SvarSlettNår det gjelder det ledige hjørnet på badet: Det ligger an til å bli en vaskemaskin der, ja, men vi får enda se... Ingen utkast i 3D, desto flere i hodet. (",)