Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 11. september 2013

Nytt kjøkken

men det er ikke hos oss. 17 år etter at jeg sluttet som lærer på denne skolen har min drøm om et nytt kjøkken blitt oppfylt.
























Før sommerferien så det slik ut. Tiden var overmoden for å gjøre noe.
 

Men nå er hele innredningen snudd med tre "grupper" langs langveggen. De er speilvendt identiske slik at det kan bli en lang og bred bakebenk. Tre vanlige komfyrer og tre innbygningsstekeovner gir bra bakekapasitet.
Den store grønne kritttavla er borte og er erstattet med en elektronisk tavle. Kjøleskap har nå fått plass inne på kjøkkenet ved siden av et dobbelt matskap. Da er det enkelt for elevene å hente matvarene selv.





Det ble en fin løsning med hev og senkbar kjøkkenbenk. Denne stekeovnen har sideåpnet dør slik at det er mulig å åpne den om man sitter i rullestol.
Det er noen viktige prinsipper ved innredning av et undervisningskjøkken i grunnskolen: 
  • Det skal være minst mulig i hver skuff/hvert skap. Da er den enkelt for elevene å legge ting tilbake.
  • Redskaper som brukes sjelden - legges i ekstraskuffer. 
  • Gruppene må innredes helt likt. Det betyr at i øverste skuff ved siden av komfyren skal det ligge det samme på alle gruppene.
  • Alle skuffes og skap må merkes med bilder utenpå . Da er det enkelt å finne fram og enkelt å rydde på plass.
  • Alle arbeidsredskaper merkes med fargekode (en liten dråpe Bengalack holder) for hver gruppe. Da blir det enda enklere å legge ting på riktig plass.
Dessuten  - alle som bruker et slikt rom må følge Matlovens hygieneregler, som egentlig er svært enkle og veldig selvfølgelige.

Jeg har bare en gjesteopptreden på skolen denne uka. Det er tydelig at tiden har gått. Elevene jeg har møtt ble født to år etter at jeg sluttet der, og jeg har hatt flere av foreldrene deres som elever.

Ja, jeg har tegnet kjøkkenet og tar gjerne flere slike oppdrag.

1 kommentar :

  1. Så utrolig flott det blei, bra tegna! Her blir det nok artigere både å være elev og lærer.

    Når det gjelder det ledige hjørnet på badet: Det ligger an til å bli en vaskemaskin der, ja, men vi får enda se... Ingen utkast i 3D, desto flere i hodet. (",)

    SvarSlett