Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 10. april 2013

Hermetisering og sånt

Min mormor satte fryseren som det viktigste elektriske kjøkkenutstyret.

Hun mente at å lage mat på vedkomfyr, vispe krem med manuell visper, vaske opp for hånd selvsagt (hun hadde aldri oppvaskmaskin) var ikke noe problem. Derimot oppbevaring av mat var det. Man sto fortsatt med en fot i naturalhusholdningen og var avhengig av sesongvarer. Syltetøy og hermetisk frukt var enkelt å lage til og greit å oppbevare.

Bildet er lånt her: www.gd.no
Derimot det å hermetisere kjøtt var selvsagt forbundet med større risiko. Det skulle ikke så mye til for at innholdet faktisk ble ødelagt. For lav temperatur, for kort tid, dårlig hygiene eller andre forurensninger var mer enn nok til at det ikke kunne spises. Det meste av kjøttet ble lagt ned i saltlake eller saltet og speket og holdt seg bra. Men kjøttkaker måtte hermetiseres.




Da industrihermetikken kom var det en revolusjon. Det ga tilgang til mange slags matvarer på nye tidspunkt i året. Samtidig ønsket jo fortsatt noen å lage sin egen mat fra råvarer, min mormor var en av dem. En dypfryser hjemme i sitt eget hus ga henne en mulighet til fortsatt å følge sesongene. Jordbær ble plukket i juli, tyttebær i september, grisen kom i desember og det gjorde smultringene også. Pakker med fisk bestefar hadde fisket selv lå alltid i fryseren.

Derfor har det aldri blitt noen vane i min familie å leve på mat fra metallbokser. Men hermetisk ananas, tomatpurè, erter til ertestuing og kanskje fiskeboller har vi selvsagt brukt. I våre dager med ferskvaredisk og frysedisk fulle til enhver tid er jeg nesten litt overrasket over at hermetikkhyllene også er så lange og innholdsrike. Så det må jo være kunder til alle disse boksene.

Det bør være allment kjent at mat ikke kan oppbevares i åpnet hermetikkboks hvis den ikke er eloksert innvendig (som makrell i tomat og leverpostei). Bokser som er bulket er vanligvis ok, men buler de kan innholdet ikke brukes.
Hermetikkdietten (Foto: Stephan Reis/NRK)
Kilde: NRK

Men at å spise store mengder mat fra hermetikkbokser faktisk medfører inntak av helsefarlige stoffer var nytt. Det ligger mer informasjon om dette på NRK og det kommer på TV i kveld. En ekstrem test, men likevel interessante funn.




3 kommentarer :

  1. Har nesten sluttet å bruke mat fra hermetikkbokser.
    Men ikke fordi jeg har hørt at det er helsefarlige stoffer i det, ikke før nå. Men liker best å bruke "ferske" råvarer. Enten helt ferske eller fra frysen.
    Syns mat en lager selv smaker mye bedre.
    Nei vi har ikke Ikea kjøkken så derfor må jeg huske å ta mål før vi skal avgårde neste gang.
    Ønsker deg en fortsatt god dag :)

    SvarSlett
  2. Nedlagde plommer og pærer med piska krem, var ofte desserten til søndagsmiddagen i barndomsheimen min. Dessverre har eg ikkje ført tradisjonen vidare. Det har blitt butikkhermetikk. Heldivis har det blitt mindre hermetikk-mat her i hus etterkvart. Har vel noke med lettare tilgang og rimelegare pris på ferske råvarer.

    Når eg ser i skuffene dine, vert eg reint misunnelig :)

    Ønsker deg ei fortsatt fin veke.

    SvarSlett
  3. Flott innlegg - og ett interessant tema! Jeg er så glad i ferske og friske (og helst Norske) råvarer, så hermetikk blir det lite av her i huset ja. Det samme gjelder for bearbeidet mat og "ferdigmat". Vi bor slik til at vi har rik tilgang til de flotte sesongvarene norsk natur har å by på. Og jeg kjenner at jeg blir mer og mer bevist på hva jeg putter i munnen jo eldre jeg blir.
    Ønsker deg en fin fin torsdag!
    Titti-klem!

    SvarSlett