Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 24. februar 2013

Våknet opp.....

Mange av dere er for muligens for unge til å ha bli bitt av slektsgranskningsbasillen. Synd det, fordi det er nå dere kan få vesentlig informasjon fra foreldre, besteforeldre og kanskje oldeforeldre. En enkel kommentar som at: Ja, han hadde en søster som het Lucie ga løsningen mellom flere muligheter. Og De eide eiendommen i flere år før de bygde hus der, ga svaret på noen årstall jeg ikke fikk til å stemme.

Hvordan traff folk hverandre? Folketellingene gir informasjon om hvor de bodde. På Google maps kan jeg sette på adressene og finner ut, nesten uten unntak, alt alle parene i slekten har vokst opp et par kvartaler fra hverandre.

Så kjære dere: besøk Digitalarkivet, men pass på at dere har en muntlig kilde tilgjengelig på telefon.  Jeg har lagt puslespillbrikker siden fredag kveld og er på stigende rus.

Akkurat nå våknet jeg opp - har hengt opp tøy fra vaskemaskinen - og skriver dette.

Innimellom har jeg ryddet i papirer som har ligget på låven siden august. Kjelleren har ikke vært tørr nok til dokumentoppbevaring før nå.. Men først må de sorteres.

Heldigvis var det mulig å tørke det meste av det som gir informasjon om gårdsdriften i tre generasjoner før meg. Hadde jeg på noe tidspunkt trodd at kjelleren skulle bli full med vann så hadde de selvsagt ikke vært der.







Det som lå på gården og som har vært en fantastisk kilde til informasjon er utstillingskataloger for husdyr. Den eldste jeg har er fra 1918. Tenk, 1918!

Eksemplet under er fra 1930.
  

Da en av grisene på gården fikk sølvmedalje.

Den er selvsagt rammet inn og henger på veggen sammen med diplomet.













Jeg henger fortsatt med i teten om å bli en av Jernias hjemmefiksere, men jeg trenger hjelp til å beholde plassen.

3 kommentarer :

  1. Slektforskning er spennende og har vel blitt enda mer populært nå etter den tv-serien. Jeg har en fetter som holdt på for noen år siden og han fant mye pussig. Som en tippoldemor eller noe sånt som fikk et barn annethvert år i 20 år og så døde da hun var førti. Ferdig med sin gjerning.

    SvarSlett
  2. Ja, har blitt inntresert i slektsforskning etter og ha sett på tv serien på nrk på mandagene, og har faktisk kikket litt bakover i familien min :)

    Tenk kor trasig viss alle papirene dine hadde blitt ødelagt, så bra at det tross alt gikk så bra som det gikk hos dæ :)
    Tenk og ha en sølvmedalje fra en gris, så artig :D

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth ;=)

    SvarSlett
  3. Så bra at ikke alle papirene har gått tapt, det ville vært velidg trist. Artig med sølvmedalje i gris, den henger nok høyt. Det sier jo sitt om at grisene hadde det bra på gården.

    SvarSlett