Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 25. november 2012

Desinfeksjon

Syltepressene sto på nederste hylle da vannet flommet inn i kjelleren i august. Selv jeg vasket dem med en gang følte jeg behov for å gjøre dem bedre rent. Etter kontakt både med Mattilsynet og Lilleborg la jeg dem i vann i klorløsning (1 dl Klorin og 10 l vann) i 15 min.
Deretter grundig skylling for å få bort all klor og så lufting.

Nå står syltepressene klare i kjelleren. Jeg kommer uansett til å legge alminiumsfolie mot treverket både over og under syltene for å være helt sikker. Det er kanskje lurt selv om syltepressene ikke har blitt forurenset av jordvann, man vet jo ikke helt hvor rent treverket er.

På kjøkkenet durer matlagingsmaskinen med den tredje gjærdeigen. To står klare til utbaking. Jeg baker masse når jeg først setter igang, og jeg utnytter stekekapasiteten til det ytterste. 
Under forheven dekker jeg bakebollene med plasthetter. (Dusjhette fra hotellbad passer til den minste bollen)



3 kommentarer :

  1. Jeg laget sylte sammen med mamma i helga, og det er bare så utrolig koselig=) Så fint at du berget syltepressene dine=) Lykke til med baking og syltelaging. Jeg er imponert over systemet ditt, jeg greier dessverre ikke ha så godt system for ting som skal gjøre og lages her hjemme!!! Jeg har noe å lære. Fin søndag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Du fortsetter med din førjuls kos , ser æ, du er kjemepeflink på kjøkkenet.
    Æ bruker også bestandig og pakke sylta og lammerulla inn i folie , før æ legger den i press, syns det er mere hygenisk, for pressa æ har er hjemlaga fra tanta til mannen si tid :)

    Kos dæ med bakinga, og ha en fortsatt fin søndag.

    Hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  3. Jeg leste en gang en test der man var kommet til at trefjøler faktisk var mer hygienisk (mindre bakteriefremmende) enn plast. Det gjaldt imildertid trefjøler som ikke hadde ligget til bløtt i flomvann, så det er nok ikke så dumt å være litt ekstra forsiktig.
    Lurt med plasthetter fra hoteller, jeg pleier også å sikre meg slike til å ha over salaten mens den står på vent. (",)

    SvarSlett