Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 21. september 2012

Samla og Svalka

Ja, også litt om Ivar.

Alle hyllegavlene og veldig mange av hyllene i kjelleren tålte ikke vannet som plutselig kom en natt i august.

Uansett hvor greit det er å handle på IKEA så ble 73 store hylleplater og 53 høye gavler i meste laget også for meg. Så denne gangen ble det bestilt hjemkjøring. Antatt leveringsdato er 26.september. Da regner jeg med at hele kjelleren er nymalt, og det er helt klart for hyllemontering.







Men da datteren inviterte på IKEA-tur var jeg jeg som fylte bilen hennes til randen med Svalka-glass. Lik til de som ble knust.

En stabel med Samla står også klar til å fylles.

Mye av serviset har klart seg gjennom flommen uansett om det sto i hyller eller pappkasser før flommen. Bokhyllene i det ene kjellerrommet var fulle med bøker og dokumenter. Jeg hadde to hele skap med tekstiler, klær og garn. Alt under vannstanden på 120 cm klarte seg ikke. Nå har ikke vi ønske om noe mer vann i kjelleren, men ingenting som ikke tåler vann skal oppbevares i pappkasser i kjelleren mer.



Men stekebrettet Drömmar fikk jeg ikke kjøpt. Det finnes visstnok ikke i vareutvalget på Slependen. Jeg synes det er praktisk å ha flere stekebrett enn de to som fulgte med stekeovnen og kjøpte fire da det var i vareutvalget for nesten 10 år siden. Nå hadde jeg planlagt å kjøpe flere med tanke på at jeg skal fylle de tomme fryserne. 

Så kommer jeg med med to tips om smarte IKEA-varer:


Galej telysestaker som koster 9 kroner for 4 stk. Her på gården har vi mye over 100 allerede, så vi trenger foreløpig ikke flere.  Jeg bruker dem selvsagt til telys, men også som porsjonsdessertskåler (som til PannaCotta) og til små blomstervaser.


Før bryllupet var jeg på leting etter noe som kunne settes på arbeidsbenken og brukes til alt matavfallet som blir underveis i matlagingen. Da fant jeg Boholmen oppvaskkurver, kr 79 for to.

Disse kurvene passer helt perfekt til posene for våtorganisk avfall.


8 kommentarer :

  1. Oj, det var jo litt av noen mengder med hyller du skulle ha. Hjemkjøring hørte sut som eneste fornuftige, ja.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Hjemkjøring er veldig greit noen ganger, ja...
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Ja det er litt av en hylleliste.
    Men så utrolig godt å få orden på saker og ting.
    Og det kommer dere til å få.
    Jeg skal en tur til Ikea på lørdag, visst
    ekstremværet ikke setter en stopper for det.
    Håper det ikke blir så mye nedbør som de har meldt.
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  4. Storshopping:) Ikea har det meste. Husker i fjor at vi dreiv og handla inn garderobeskap. Og vi hadde ikke hjemkjøring (men skulle ønske i ettertid at vi hadde valgt det...)Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  5. oj, ja det var ikke småtterier.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. IKEA har mange kjekke saker, det er bare synd at den nærmeste ligger 8 timer med bil unna, atpåtil i utlandet. (",)

    Jeg håper dere aldri, aldri blir ramma av det samme igjen, synes det er trasig å lese om alt det ekstra arbeidet dere har hatt. Eller: Det verste er vel egentlig alt arbeidet som er gjort tidligere, men som har blitt ruinert av vannet.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Sannelig har du gjort innkjøp:))
    Takk for svar, jeg må vel krypet til korset å kjøpe meg plass:)..høres tungvint med redusering, det synes jeg også;)
    Ha ei god høstuke, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  8. Ser ut til å være en koselig blogg, med mye fint om temaet jul. Her må jeg bli en følger:)

    SvarSlett