Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 3. mars 2012

Skippertaksmenneske

Hvorfor gjøre i dag det man kan gjøre i morgen, - eller en annen dag?

Av natur er jeg nok litt sånn. Har lett for å utsette så lenge at den tiden som jeg da kan bruke er altfor liten. Eller hadde lett for. Mange bitre erfaringer gjorde at jeg tok grep; "begynte et nytt og bedre liv" på et vis. Jeg skriver lister. Det starter jeg med så tidlig at jeg faktisk har tid til å lage dem. Det er en treningsak å lage gode lister. Jeg har trena i mange år, og synes jeg får det meste på papiret.

I Jul i bestemorshage finner dere den store juleplanen. Jeg vet at hvis jeg ikke gjør det som står som oppgave den dagen, så vil jeg ikke rekke det noen av de andre dagene.

Til sommerens store fest, bryllupet, har jeg laget fire lister eller planer:
1. hovedplanen. Her er alt som skal gjøres fra maling av vinduer, rydding på låven og rengjøring i huset
2. innkjøpsliste: Mange gjester betyr også store innkjøp. Det er dumt å mangle kaffe en slik dag.
3. kjøreplan bryllupsdagen: inneholder en tidsplan for brudeparet og den aller nærmeste familie fra frokost og ut hele dagen. Som feks når bruden skal hentes hos frisør og talerekkefølgen.
4. matlaging og servering på bryllupsdagen. De som legger sitt selskap til et lokale med ansatte trenger ikke bekymre seg for denne delen. Vi skal forberede maten selv og leier inn flinke amatører til å legge siste hånd på verket. For dem er det nødvendig og viktig med en god plan for arbeidet. Det er mange ting å huske på, og den eneste måten vi får det som vi vil på er å ha skrevet det ned.

Hovedplanen er inndelt slik. Helt fram til påske er det greit at gjøremålene er fordelt per måned. I hele denne tiden har det dreid seg om planlegging av hele arrangementet, dessuten alt med invitasjoner og bordkort. Selvfølgelig kjole, musikkspilleliste. Planen er at alt papirarbeid skal være ferdig før påske, da begynner vi på låven og ute håper jeg.

Tidspunkt
Hva
Hvem har ansvaret
utført
August



September



Oktober



November



Desember



Januar



Februar



Mars



April uke 14



April uke 15



April uke 16



April uke 17



Mai uke 18



Mai uke 19



Mai uke 20



Mai uke 21



Mai uke 22



4.Juni



5.juni



6.juni



7.juni



8.juni



9.juni



10.juni



11.juni



12.juni



13.juni



14.juni



15.juni



16.juni



17.juni



18.juni



19.juni



20.juni



21.juni



22.juni



23.juni



24.juni



25.juni



26.juni



27.juni



28.juni



Ca 1 uke før begynner riggingen. Så veldig glamorøst er det ikke å få en stabel med ukurante bord til å passe sånn noenlunde sammen, men når dukene blir lagt på ser alt mye bedre ut.
Det er klart at de som legger et stort selskap til en restaurant eller hotell slipper den delen av arbeidet. Slike steder har også standardprosedyrer som gjestene kan velge mellom. Vi må tenke gjennom alle deler av selskapet og bestemme når og hvordan alt skal gjøres. Fra andre uka i juni finnes det arbeidsoppgaver for hver dag. Og den nest siste dagen er allerede planlagt time for time.

Tidspunkt
Hva
Hvem har ansvaret
utført
0700



0800



0900



1000



1100



1200



1300



1400



1500



1600



1700



1800



1900



2000



2100



2200



2300



4 kommentarer :

  1. Jeg er kort og godt imponert. Her kan ingenting gå galt. (",) God helg!

    SvarSlett
  2. Jeg var litt spent på hvor den overskrifta skulle ta oss:)Du imponerer og inspirerer!
    Fin helg!
    Beate

    SvarSlett
  3. Så spennende med bryllup :) og flotte lister dere har laget!

    SvarSlett
  4. Ser veldig bra ut! Kan tillegge at jeg ELSKER lister! Og den kolonnen med hvem som har ansvaret, var jo bare supersmart! Ikke så lett å "komme unna" da, om oppgaven ikke er utfört til rett tid. (Men det gjelder jo virkelig å delegere oppgavene ordentlig, da, så man ikke blir sittende igjen med "Svarte-Per" selv.)
    Blir nok et strålende flott bryllup!!!
    Klem/Ingrid

    SvarSlett