Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 14. februar 2012

Hva er dette?

Jeg har som mål å vite hva alle planter i hagen heter. Jeg tar masse bilder, skriver ned hva jeg tar bilder av, har tegnet opp alle bedene og laget nye plantepinner. Likevel finnes det noen jeg ikke vet hva er. Som denne:

Jeg har lokalisert den i bedet og Salvia nemorosa Merleau Blue er mulig. Men når jeg sjekker denne planten på nettet ser blomstene på alle bildene jeg finner helt annerledes ut. Slik som snøen ligger nå er det umulig å ta en fysisk sjekk av stedet.


For det er vel ikke Lavendel (Lavendula Hidcote Blue)? Det er liksom alternativet mitt.

Er det noen som kjenner denne igjen?


Etterord: Tusen takk for forslagene. Etter et nettsøk så er jeg helt sikker på at dere har rett. Dette er en Veronica. Jeg kan ikke huske å ha plantet det der, så det blir spennende å grave fram en sånn plastplantelapp som sikkert finnes i jorda der.Veldig fornøyd er jeg med den fordi den blomstrer når Iris og Lupiner er ferdig.

6 kommentarer :

  1. Hei!
    Jeg kjenner den igjen- mine foreldre har den de også...men navnet....det er jeg ikke helt sikker på. Kan det være strandveronicka?? Når jeg ser på bildene dine tror jeg nesten det:)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Bladverket ligner på de som vokser litt vilt, men denne var vakrere...men navn, det aner jeg ikke;)

    SvarSlett
  3. Det ligner fuldstændig en Veronicastrum Virginicum ;-)

    SvarSlett
  4. Den er nydelig! Tror det er en Veronika av et eller annet slag ja:) Ønsker meg make til jul!

    SvarSlett
  5. Eg veit ikkje. Men denne var veldig fin og er det Lavendel, lukter den vel godt også:)

    Ønsker deg ei blømande veke:)

    SvarSlett
  6. Jeg vil også tippe at det er en Veronica! Jeg har en slik selv, men vet ikke slaget!

    SvarSlett