Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 2. september 2011

Rosestorkenebb

En av de plantene jeg synes passer godt i bestemors hage er Storkenebb. Etterhvert har jeg 14 forskjellige. Likevel er dette helt vanlige slag kjøpt på helt vanlige hagesentre.  Blant disse 14 har jeg tre Rosestorkenebb -  Geranium macrorrhizum. 
Geranium mac.Spessart
I låvebrubedet står Geranium macrorrhizum "Ingwersen`s variety som jeg ikke har noe bilde av i blomst enda.

Men hvilken type rosestorkenebb er dette? det sto nemlig bare Geranium macrorrhizum på planteetiketten.
I bedet ser den slik ut

Dette er tre planter som kom i jorda i begynnelsen av juni 2009. Den er ca 30 høy og dekker allerede et stort område.

Jeg har fått tips om at dette sannsynligvis er "Bevans variety", men bildene som ligger av den på nettet er utrolig forskjellige.

4 kommentarer :

  1. Så mange flotte geranium du har!

    SvarSlett
  2. Jeg er også glad i geranium. Det finnes så mange flotte. Jeg kan ikke hjelpe deg med navn desverre. Jeg har rosa og hvit rosestorkenebb, men ikke sortsnavn på de.

    SvarSlett
  3. Så vakkre blomsterbilder du tar!! Nydelige er de!!

    SvarSlett
  4. Så frodig og fint det er hos deg! Jeg er ingen ekspert i blomster.. viss jeg ikke tar feil har vi denne på hytta, men aner ikke hva de heter. God helg kjære deg!
    Anne Karin

    SvarSlett