Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 29. august 2011

Vi må ha eplekake

Fram til nå har eplene vært så små og skadet at de bare kunne brukes til pressing eller koking. I dag ble det eplekake. En superenkel og god.
Sett stekeovnen på 180 grader.
Smelt 200 gram margarin i en stor kjele eller stålbolle.
Legg bakepapir en langpanne og pensle med litt smelta margarin.  Det er særlig viktig å pensle kortsidene som ikke dekkes av bakepapir.



Jeg deler opp eplene som vist på bildet over. Etterpå skjærer jeg i skiver som på bildet under. Totalt skjærte jeg opp 10 epler i dag. Det blir ca 4 l epleskiver.


Mål opp:
8 dl hvetemel
6 dl sukker
3 dl melk
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
4 egg








Hell alt sammen i bollen og rør sammen. Jeg bruker en ballongvisp og pisker litt kraftig for å få luft inn i røra. Helles over i langpanna og fordel utover. Legg eplene med skallsiden tett i røra. Når du tror det er fullt, så er det plass til minst 1 eple til. Strø på sukker og kanel. Eplene mine er fortsatt syrlige så jeg var raus med sukker i dag.

Kaka stekes på nest nederste rille i ca 45 min. La langpanna stå på kakerist i ca 30 min. Løsne langs kortsidene og trekk hele kaka ut av forma. La bakepapiret sitte på til kaka er mer avkjølt.
Litt vaniljeis på?

Vi spiste mer enn vi burde, og så ble resten delt i 4 store stykker og lagt i fryseren.

7 kommentarer :

  1. Eplekake er så godt! Spesielt om den er litt varm og så is ved siden av..... NAM!!!

    SvarSlett
  2. Nam nam nam, nå fikk jeg skikkelig lyst på eplekake. Din oppskrift er veldig lik den jeg bruker. Min er fra skolekjøkkenboka til min onkel (nå 73). Elsker enkle oppskrifter hvor det bare er å smelle sammen alt.

    SvarSlett
  3. Sa deilig det sa ut! Kan formelig lukte den helt hit! Smart a lage i langpanne sa holder det kanskje en stund...? Deilig med vaniljesaus pa ogsa...

    SvarSlett
  4. Deilig! Jeg bakte også eplekake i går:-) Skal prøve ut din oppskrift neste gang, den ser litt større ut enn min.

    SvarSlett
  5. Mums fillibabba och så smart att lägga resten i frysen. Den kommer gott med när vintern närmar sig.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for oppskrift, den må prøves!

    SvarSlett