Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 27. august 2011

Eplesyltetøy

På oppfordring har jeg laget Eplesyltetøy og det er jammen mange år siden sist. Jeg ble faktisk så fornøyd at jeg skal lage en omgang til nå i kveld.
Ta ut kjernehuset og skrell eplene.














Ta vekk alle flekker og skader. Del eplet i to.

Skjær eplet i biter. Det er lurt at de er ganske like store. Da er de ferdigkokt samtidig. Jeg hadde 2,5 kg ferdig rensa epler.










Ha eplebitene i en stor kjele sammen med 2,5 dl vann og ca 1/2 kg sukker. Det blir ekstra god smak hvis du legger i en 1/2 vaniljestang. Kok opp og la det småkoke til alt er mørt 20-30 min. Det er lurt å smake på syltetøyet selv om det alltid vil smake søtere mens det er varmt. Mine epler er fortsatt ganske sure så jeg hadde i litt mer sukker.



Jeg har plass i fryseren til alt syktetøy og saft jeg lager. Det sparer meg for mye arbeid med vask av glass og flasker. Så en porsjon skal jeg sette i kjøleskapet til søndagsfrokost og nesten 3 liter fryses bort.

8 kommentarer :

  1. Åh, det så deilig ut - nesten så jeg fikk lyst til å lage meg litt! Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  2. Dette har jeg ikke laget før, så takk for framgangsmåte, sunt og godt!
    I år er jeg redd jeg må kjøpe epler for epletre...og plommetre.. er nesten uten frukt..
    Nyt søndagen, klem;)

    SvarSlett
  3. Det så kjempegodt ut, ja, og tenk så deilig å ha på lur fremover!

    God søndag og klem fra
    Cathrine :-)

    SvarSlett
  4. Smaskiga bilder. Jag är mera van med mos, med bitar ser det också gott ut. Men plats i frysern är det inte längre, har du flera eller?

    SvarSlett
  5. Mmm, eplesyltetøy er godt! Jeg lager også mengder av eplemos hver høst, men i år ser det skralt ut med epler på trærne så jeg får nok bare en brøkdel av det jeg pleier...
    Nå fikk jeg forresten lyst på tilslørte bondepiker med vaniljesaus:-)

    SvarSlett
  6. Så flott oppskrift. Dette smaker sikkert himmelsk.

    God søndag!

    SvarSlett
  7. Mmm eplesylte er godt,har litt igjenn fra 2 år siden.I fjor ble eplene ødelagt pga.rognebærgallemyggen og i år var det vind og regn som ødela blomstene.
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett