Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 19. august 2011

Eplemost

I fjor på denne tiden skrev jeg det mest besøkte innlegget noen sinne, om pressing av eplemost. Det fikk lesere fra blant annet Moseplassen.

I går plukket jeg inn nedfallsfrukt og presset 4 liter.Dette er dyrebare dråper,men fortsatt mener jeg det er verdt arbeidet. Før pressing (sentrifugering) skjærer jeg eplene i biter, fjerner kjernehus og alt stygt.
 









4 kommentarer :

  1. Må være verdens beste eplemost!:)
    God helg!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Så spännande, jag tycker det ser ut som ett heldagsjobb att laga must. Misstänker du måste rensa silen väldig ofta. Men gott, det ser jättegott ut. Claus Olson, silekläde? Vad bra, jag behöver nya, hoppas dom har iår också.
    Ha en fin (must-)helg :)

    SvarSlett
  3. Egen eplemost smaker mye bedre enn kjøpt, det er helt sikkert. Du er heldig som har så mye epler som du kan bruke.

    SvarSlett
  4. For et flott tre! Her burde det jo stå en liten hvit benk for ettertanke, ikke en trillebår!

    Ønsker meg oppskrift på eplemos, ikke bare eplemost! Noen av mine beste minner er store Norgesglass med eplemos, som jeg helte over havregryn og melk når jeg kom hjem fra skolen.

    SvarSlett