Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 4. mai 2011

Spiregaranti?


Bare 5 av de 8 nye Georgineknollene spirer. Alle ble satt samtidig og har fått samme stell. Jeg lurer på hvorfor. I fjor var uttellingen 4 av 6.

I år vet jeg at de ble kjøpt på Plantasjen og har merket Nelson garden. I fjor var det merket Weibull, men jeg husker ikke hvor de ble kjøpt.

I fjor var to av knollene feilmerket. Jeg kontaktet Weibull, men svaret gikk bare på type Georgine og ikke på navn. Nå overlevde ikke mine knoller vinterlagringen i kjelleren, så jeg startet på nytt.

Men tilbake til start. Hvor stor er sjansen for at alle Georgineknoller man kjøper spirer? Eller sagt på en annen måte: Kan jeg forvente at alle 8 blir blomstrende planter?

4 kommentarer :

  1. Eg veit ikkje kva ein kan forvente, men min far har samme frustrasjonane når ikkje alle frø spirer. Han fører nøye opp kva merker han brukte i fjor, kva stell, dato for planting, osv. Mykje arbeid. Og eg får ferdige blomstrar til sommaren :)

    SvarSlett
  2. Sannelig om jeg vet; må innrømme at hadde jeg solgt knollene ville jeg garantert for at alle blomstret..eller putter man en død og en levende i hver pose?? Kontakt leverandør..klem;)

    SvarSlett
  3. Hei, jeg tror du kan smøre deg med litt tålmodighet ennå. Jeg har tatt mine georgineknoller ut av krypkjelleren for en stund siden. Ikke tegn til liv. Men jeg vet de kommer.
    De er blitt veldig digre. Lurer på om jeg kan være brutal og dele dem med en spase?

    SvarSlett
  4. Knoller har eg ikkje greie på :))
    Men mi kjære svigermor har nokre Georgineknoller som ho steller og styrer med. Dei er skikkelig fine når dei står i blomstring.

    Lykke til, du får dei sikkert til å blomstre :)

    klem

    SvarSlett