Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 23. mai 2011

Nesten blåst bort

Været ble ikke som jeg hadde ønsket verken på fredag eller i helgen. Fjellanorakk og lue har vært nødvendig arbeidsantrekk i hagen. Litt fortvilet over det. For nå er jeg egentlig klar for shorts.

Jeg har litt problemer med både å administrere spade og fotoapparat så jeg sitter igjen med få bilder av helgens innsats. Oppsummering av arbeidet:
  • har satt de siste potetene. Oppdaget at mine rader akkurat tar 1 kg settepoteter. Skal utvide med 1 rad til neste år.
  • har kjørt bort det meste av barkeduken vi har hatt under epletrær og ripsbusker. Nå blir det plen i stedenfor.
  • har flyttet de aller fleste tuene med Prestekrager fra alle bedene til vestveggen av låven. Der kan de få spre seg akkurat som de lyster. I bedene klarte jeg ikke å begrense de nok.
  • har bestemt meg for å flytte to Rododendron
  • har laget handleliste for de tomme plassene i bedene.
  • har hatt tid til å se på det som blomstrer
  • har forstrukket en muskel (!) under høyre armen. Så haging har sin pris.
           
Som denne busken med to ulike blomster og blader. Her er det både Amerikahagtorn og Rosehagtorn.

2 kommentarer :

  1. Hei Åshild. Kjekt at du forfølger bloggen min:) Det blir gjensidig! Bestemorshage høres akkurat ut som en slik hage vi ønsker å opparbeide oss (bortsett fra at denne bestemoren da måtte ha bodd i et Block Watne hus fra 1983...)

    Vi følges,
    Blomsterstjernen

    SvarSlett
  2. Puh, som du har stått på. Med sånt kroppsarbeid klarte du vel å holde varmen, selv uten lue?

    Takk for så oppmuntrende sy-kommentar hos meg. ☺ Jeg er nemlig ganske så stolt over at jeg har kommet et godt stykke på vei med å lære meg å sy, hi hi.

    SvarSlett