Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 9. april 2011

Kyllingsuppe

Det ble suppe og alle ble mette.
til 4 personer (jeg lagde til 30, så dette blir ca beregnet)

1 l kraft (se nederst)- kokepunktet
Legg i kyllingsfiletene og la de trekke i 10 minutter. Avkjøl raskt.






8 sjampinjong - finsnittes
4 sjalottløk - finsnittes
2 mild løk - finsnittes
8 babygulrøtter - tynne skiver
1 liten rød paprika - små biter
1/ 2 hvitløk eller 2 fedd
4 dl fløte/chreme fraiche
3 ss maisennamel
3 ss kruspersille - finhakkes
Rør ut maisennamel i litt fløte. Ha fløte eller creme fraiche (eller en blanding) i kraften. Tilsett jevningen litt om gangen til suppa blir passe tykk.
All løk og sjampinjong freses lett i stekepanne før det has i suppa. Ha i gulrøtter og paprika. Skjær kyllingfiletene i små biter og ha dem i like før servering. Smak til med salt og pepper.

Jeg bakte hvitløkssnurrer som ble servert til. Oppskrift følger.

Kraft:
1 høne
2 purre
1 kg gulrøtter
8 løk
10 l vann
10 ts salt
10 pepperkorn

Skal trekke (ca 85-90 grader) i minst 3 timer. Jeg lot kjelen stå på hele natta. Da blir hønsekjøttet for tørt til å kunne brukes, men her var poenget å lage en god kraft.

Sil kraften og mål opp mengden. Hvis det er for mye så må den kokes inn. Ved å småkoke uten lokk vil vann fordampe og det blir redusert mengde og kraftigere smak.

På min søking etter en god oppskrift så fant jeg flere. Den jeg endte opp med er en kombinasjon av en matprat.no og en fra Gullfiskbollen. Jeg brukte Hønsekraftbuljongterning i testforsøket og det smakte helt utmerket.

4 kommentarer :

  1. Det så herlig godt ut! Hvitløkssnurrer...den var ny;)
    Nyt dagen, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Åhhh så god den ser ut! Den oppskriften skal jeg arkivere! Tusen takk for at du deler =)

    SvarSlett
  3. Ja nå nytes dagene utendørs så lenge regnet holder seg borte. Hver en dag skal nytes fullt ut!!
    Suppen ser lekker og fristendes ut, ser ikke bort fra at denne skal prøves i morgen den dag;-) Takk for at du deler oppskriften, alltid gøy og spennende å prøve noe nytt!;)
    Klem fra Anne Karin

    SvarSlett
  4. Hei, og takk for koselig besøk på bloggen min. Morro å se at folk lar seg inspirere av oppskriftene mine. =)

    SvarSlett