Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 19. februar 2011

Mer mot syd

Det har kommet 30 cm nysnø i det siste. Og grønne plener er langt unna. Jeg får mimre over bilder fra tidligere somre. Forrige onsdag viste jeg bilder fra sydsiden av huset vårt. Litt til venstre så det slik ut i august 2005. De gamle epletrærne forsvant neste i alt kornet.
Av en eller annen grunn så er dette det eneste nye bildet jeg har funnet som er tatt i samme retning. Har står kringe, kaffe, saft og kald rabarbrasuppe klar for 100 gjester i juni 2010.
                                            
Nå går plenen helt ned til epletrærne og ut til veien til skogen.
Jeg sådde plen i mai 2008 i en periode uten vann. Det eneste som vokste til å begynne med var ugress. I løpet av 2009 ble gressmatten grønn og jevn.
Høsten 2008  plantet vi grantrær som skal klippes til tett hekk mot veien til skogen.
Innenfor hekken er et bredt og langt bed til stauder og roser. Her er det leire og det var en stor jobb å spa opp og jordforbedre. Heldigvis hadde vi mange kubikk med gammel (godt kompostert) hestemøkk å fylle på med. Det har gjort jorda mye lettere.
Våren 2009 plantet jeg de første staudene og i fjor var hele bedet fylt opp og det blomstret flott hele sommeren.


2 kommentarer :

  1. HEI.
    fant deg hos blått til lyst, nydelig blogg navn du har, så jeg måtte inn hit å se,
    koselig blogg du har.
    ønsker deg en fin helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Hei !!
    Ja,jeg falt også for blognavnet ditt!Måtte bare innom! Åh,så deilig med stikkelsbær og rips!!!!
    Det skal jeg sette ekstra pris på i år når sommeren kommer!!
    Ha ei god helg!
    Hilsen Blomstrer.blogspot.com

    SvarSlett