Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 1. desember 2010

Mandler og lokalavis

6 kg mandler sto på programmet og jeg begynner å bli ferdig nå. Dette er vel ca 2 kg mandler. 
Jeg tømmer ca 250 g mandler oppi en melsikt som henges ned i kokende vann. 10 minutter er tilstrekkelig. Så organiserer jeg i riktig rekkefølge de varme mandlene, en langpanne og avfallspose til skallet. Litt god musikk er viktig
Tørkepapiret i  bunnen av langpanna trekker til seg fuktigheten fra mandlene, men ta papiret vekk når skoldingen er over.  Det må ikke være for tykt lag med mandler. Fuktige mandler mugner lett. Snu på mandlene hver dag.
Jeg skal ta ut noen som må bli tørre til i morgen. Da skal jeg lage Sandkakedeig.

Fra anonym blogger til omtalt både på radio og i lokalavisa.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar