Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 5. februar 2010

Mitt bord er dekket med

Her på gården har vi faktisk tre Porsgrundserviser. Vi bruker Ministrå på kjøkkenet. Det valgte vi etter grundige vurderinger. Vi synes det passer til kjøkkenet og huset forøvrig. I tillegg til middagsservise har vi kaffekopper og tekrus.







Grunnen til at vi byttet ut var at vi hadde behov for flere enn de åtte tallerkenene vi hadde igjen av Colonial Blue fra Denby. Det ble ikke lengre solgt i Norge og nå tatt helt ut av produksjon. Dette bildet er hentet fra nettsiden:http://www.denbyreplacements.co.uk/
Dette serviset ble først pakket ned, men står nå i kjøkkenskapet til sønnen.
Helt fram til vi flyttet hit til gården var det nok med Bogstad hvitt som pent middagsservise. Det hadde etterhvert blitt 28 tallerkener. Det har nok sammenheng med at familiene er store og at vi hadde og har plass til å dekke til mange. Jeg har heller aldri forstått hvorfor 12 er et magisk tall når det gjelder kopper eller tallerkner.



I 2003 kjøpte jeg dekketallerkner i glass på BIG. Å bruke dekketallerken sparer mye dukvask, så det anbefales.

Men med stor spisestue og nye middagsvaner økte også behovet for flere tallerkner. Bogstad tallerkene brukes nå stort sett til forrett. Hovedrett serveres på Cousine også fra Porsgrund.

Mitt aller første servise fikk jeg som 14 åring. Mormor lette hver uke etter kopper (som var gjemt på sidene) i Hjemmet, og hun sendte inn kupongen i navnene til alle "damene" i familien. Jeg var den eneste som vant. Rosekopper i Bogstad fra Porsgrund var vel noe jeg aldri trodde jeg ville få brukt, men det har jeg gjort. Og valget ble derfor enkelt da jeg skulle velge middagsservise. Bogstad hvitt ble det. (Bildet til venstre fant jeg her

Vi har to arveserviser også, men inntil vi får et vitrineskap i stua så står de i kjelleren.
Helt til slutt tar jeg med våre hyggelige keramikkrus. De er laget av min manns niese.







1 kommentar :

  1. Hei! Takk for hyggelig hilsen:) Så mange nydelige serviser du har!!! Kjempe-fine!

    Ha en fortsatt fin helg!

    Klem
    Anette:)

    SvarSlett