Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 13. januar 2010

Bestikk



Mitt første blogginnlegg blir om bestikk. Vi skal kjøpe nytt bestikk til kjøkkenet; altså et bestikk som skal brukes hver dag. Jeg har kikket siden i fjor på denne tiden, og aktivt lett det siste halve året.

Skal det være så vanskelig å finne bestikk? Nei og ja. På den ene siden flommer butikkene over av bestikk og jeg forstår nesten ikke at det er folk eller bord nok til alle sammen. Men jeg har nok så strenge kriterier for hva vi skal ha at letingen fram til nå har vært resultatløs.

For det første bor vi på en gård og i et hus som er fra midt på 1700 tallet. Senere blogginnlegg vil fortelle bakgrunnen for valgene vi tok da vi rehabiliterte husene på gården vår. Og for det andre har vi Ministrå som kjøkkenservise. Så jeg ønsker derfor et bestikk som har kniv med et langt blad, gaffel med lange "gammeldagse" tenner og skje med et stort skjeblad. Jeg ønsker ikke et ferdig sett for vi trenger mer enn til 12, men ikke nødvendigvis 24. Til slutt så vil det være stas om jeg kunne kjøpt norsk.

Ministrå er et servise fra Porsgrund Porselensfabrikk. http://www.porsgrund.com/ og som jeg synes passer veldig godt på kjøkkenet vårt.




 



Et bestikk som jeg tidlig la merke til er IDA fra Hardangerbestikk. http://www.hardangerbestikk.no/ Og illustrasjonen til venstre her er hentet fra deres nettside.


Dette bestikket hadde riktig form på både kniv, skje og gaffel. Det har en veldig OK pris og det er norsk design. Men det er polert. Jeg har en anelse om at det vil bli en irritasjon i det daglige at fingermerker og tørket vann fra oppvaskmaskinen vil synes for godt.


Likevel kjøpte jeg en IDA kniv før jul som vi har brukt siden. Og for å fortsette å være i det kritiske hjørnet; knivbladet er litt for spisst i enden. Kniven ville fungert enda bedre som smørekniv for brødskiver hvis den var avrundet i enden.


Så kort sagt: jeg vil ha et bestikk i en tradisjonell/gammeldags form, gjerne som ser som IDA bestikket til Hardangerbestikk. Det skal være matt eller satin som det heter på fagspråket. Og knivbladet skal være butt i enden, men selvsagt god å skjære med.
Så letingen fortsetter.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar