Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 11. desember 2022

Sandkaker

I dag sto det sandkaker på planen. Etter fem timers arbeid minus matpause kunne vi fordele 244 sandkaker på ni bokser. Mine to medbakere tok med litt, barna mine skal ha og jeg bruker julekaker som gave. Vi laget et slags samlebånd, og hadde stålkontroll på stekeovnen. Derfor ble det ingen for mye stekt, og kun en ble knust. Det skyldes en god teknikk når kakene skal ut av formene. 

I tillegg til at bakingen er effektiv når det står flere rundt benken er det veldig hyggelig. 

Små fuglene er ikke så begeistret for all aktiviteten på kjøkkenet, så mens vi spiste var det full aktivitet også i deres matfat. 




3 kommentarer :

  1. Hei! Lagde sandkaker for første gang i år, det gikk sånn noenlunde greit. Har du noen gode tips for å få kakene tynne nok, mine ble nok litt i tykkeste laget... Men smaken var vi i huset fornøyde med! Har arvet noen gamle former og har i mange år tenkt at jeg skulle prøve, tenker jeg ikke kan gi meg med det ene forsøket og tar i mot alle tips du har! ☺️

    SvarSlett
    Svar
    1. I år må min deig ha vært for fast, kakene ble harde og ikke sprø. Det er veldig viktig å trykke meget tynt ut i formene for de eser litt. Det er en anstrengende og tidkrevende kake å bake, og det går hardt utover tomlene. Neste år skal jeg kontrollere melmengden nøye og jeg skal ta nærbilde av kaker før steking og publisere. Så flott at du tok sjansen og at familien var fornøyd. Det blir lettere etterhvert.

      Slett
    2. Tusen takk for tips!

      Slett