Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 27. november 2022

Kobberpussing

Alt jeg gjør før jul tenker jeg på som meningsfulle oppgaver. Om det dreier seg om å bake småkaker eller skure kjøkkengulvet. Vi har fjorten kobberkjeler i taket på kjøkkenet, og det tar tid å pusse de blanke. Men tiden er satt av til denne oppgaven også, og det er veldig tilfredsstillende å henge de opp igjen. 

Fordi jeg ble så forkjølet tidligere i høst måtte jeg stokke om på noen oppgaver og pussing av sølvbestikket ble foreløpig satt på vent. Det er egentlig ikke stygt fordi det brukes jevnlig. Verre står det til med noen lysestaker og andre ting som står framme. 


 
 

Dagen andre oppgave var å lage marsipan til kranskakestenger. Jeg bruker den elektriske kverna, men drysser mandlene ned i kverna slik at males opp uten å utskille olje. 

I morgen får jeg assistanse akkurat til bakingen. 

  

2 kommentarer :

  1. Hei! Det kan være ganske meditativt å sitte og pusse sølvtøy eller kobber. Jeg har bare en kobberkjele, men en del sølvtøy som må pusses til jul.

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter at jeg begynte å høre på lydbøker har jeg veldig god underholdning mens jeg holder på.

      Slett