Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 17. november 2022

Den store oppvasken

 Jeg lar meg ikke stresse av oppvask og lot det meste stå til i dag. Hvis kjeler og lanpanner får stå noen minutter i varmt såpevann så er det lett å vaske de. Jeg bruker aldri skraper eller stålull. 



Midt på dagen var den første delen klar for å bæres ned i kjelleren, og da startet jeg på syltepressene. 

  



Jeg legger aluminiumsfolie både over og under syltene i syltepressene både av hygieniske grunner, men også fordi det er lettere å løsne syltene etter pressing. Folien samler også opp en del kraft. resten av det som renner ut av syltene samles opp i de store plastlokkene jeg har lagt under syltepressene. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar