Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 30. september 2022

September 2022


Fordi jeg ofte bruker bloggen som minnebok eller huskelapp så oppsummerer jeg september på denne måten: kompostbinge!

Førbildet ble tatt i juni, og planen var å komme igang tidlig, men ukene gikk helt fram til september kom. Selv om det var mye arbeid så er det verdt hver eneste time. 

  

Jeg oppdaget at vi faktisk hadde materialer nok til hele bingen liggende. Og den skulle bli ganske stor: 370x130cm og med tre kammer. 

Så startet demonteringen av den gamle, som besto av trepaller holdt sammen med ståltråd. 

     

Når de store kvistene var tatt ut siktet jeg resten av innholdet med en trådkurv. Tungt arbeid, men det ble utrolig mye fin jord. 

   

Og da alle pallene og de store kvistene var fjernet, kunne den nye kompostbingen løftes på plass. 

      

  
Det ble noen flekker i plenen etter presseningene, men neste år er det helt borte. 

Jeg har valgt å feste plankene foran med skruer. De skal av bare hver tredje år, og plankene er tilpasset hver enkelt binge. 

Den midtre bingen blir akkurat fylt opp med årets oppklipte kvister og nedfallsfrukt. 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar