Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 21. desember 2021

21.desember: Et annet hus

De siste årene har jeg alltid brukt denne dagen til å gjøre klar for jul i et annet hus. I dag fikk jeg overtalt min mor til å legge på en av de gamle håndbroderte juledukene på spisestuebordet. Det står nok på stas hele jula og tåler å være blikkfang for flotte brodererier. Jeg vil tro at denne ble brodert på 1960 tallet eller kanskje tidligere.

Den sjuarma lysestaken er fra pappas  barndomshjem, men har fått moderne ledlys. De gir fint lys, og er brannforebyggende. 

På veien hjem handlet jeg fra den siste lista, og skal ikke behøve å dra på butikken før 3.juledag. 

Etter middag, sto som vanlig på denne datoen - brente mandler. Jeg tror at vi ble forspiste både mannen og jeg.

Jeg hengte opp de hekla snøkrystallene i vinduene i spisestua og brettet serviettene til bordet som skal brukes julaften. 




    

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar