Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 10. desember 2020

Uten melk, egg og mel

Det er ikke så enkelt verken å kunne spise mel. egg eller melk. Det hender nemlig at disse allergiene går hånd i hånd. Datteren har vent seg til en bit gluten- og melkefri kokesjokolade, eller litt frukt når vi har spiser kaker og dessert. Jeg har aldri hatt tid nok til å teste ut muligheter, men det startet jeg med i dag.

Det ble vellykkede pepperkaker og en slags kokosmakroner. Bunnen til peppermyntekaker står i kjøleskapet og skal fylles i morgen. Muffins ble ikke noen suksess, men jeg skal prøve igjen med en annen meltype.

Oppskriften på pepperkaker har jeg kombinert fra flere jeg har funnet og vår egen vanlige. De ander jeg prøvde og skal bake er fra Anne Spurklands bok: Frie kaker. Et par av de kan fryses, noe som er lurt. Da er det mulig å ta fram en bit når vi andre koser oss med noe godt. 

 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar