Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 19. desember 2020

Pepperkakegården

Jeg husker hvordan de siste dagen før jul var fylt av oppgaver og stress. Ambisjonene sto ikke i forhold til tiden jeg hadde satt av. Etterhvert fikk jeg både en plan og bedre tid. I dag har flere kommet innom "coronastyle" som har fått julehilsner i form av sylte, mølje og julekaker. Normal ville det vært mulighet til en tekopp på kjøkkenet, men vi sparer det til neste år. 

Hadelandsnissene har kommet på plass på hylle på kontoret mitt. Det er litt stas at mine nisse er fra tiden med håndarbeid, mens dagens nisser støpes i form og er prikk like, Snømannen er også fra Hadeland. 

Tradisjonen tro har jeg laget gårdstunet vårt i pepperkakehus. Låven ble ikke malt rød i år, og jeg er ikke så stø på hånda med melisglasuren som jeg ser mange pepperkakehusbakere er. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar