Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 23. desember 2020

Lillejulaften

Vi har satt fram nissen på låven. Det var så fantastisk å stå på kjøkkenet og se sola skinne på låven.

  

Ribba har fått salt og pepper og er dekket med aluminiumsfolie og satt i kjøleskapet til i morgen. Selv vi i år bare er to, så steker jeg en stor porsjon. Ribbe er nydelig som pålegg til julens frokoster og lunsjer. Dessuten er det lettvint å ta opp fra fryseren senere på vinteren.

Da barna var små hadde vi alltid risengrynsgrøt til middag på lille julaften. Nå koker jeg en passe porsjon til riskremen i morgen.

Siden 1994 har jeg alltid bakt vørterbrød til formiddagsmat lillejulaften. Det lukter godt og smaker enda bedre. De fleste oppskrifter har et totrinnsdeig, som jeg synes gir et tungt resultat. Derfor har jeg forenklet. Det smaker veldig godt, og er raskere å lage. Her er oppskrift. Vørterbrød

 

Juleforberedelsenes høydepunkt: pynting av juletreet. 

  

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar