Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 14. desember 2020

Den faste runden

Jeg har forsøkt å starte andre steder i huset, men for meg er det mest logisk å starte på badet innenfor soverommet vårt. Da gir det en god flyt resten av dagen. 

Egentlig startet jeg med å ta vekk alle filleryer på gangen, soverommene og badene. 

Jeg har den luksusen å kunne sette av to hele dager til rengjøringen, en til hver etasje. Jeg tar vekk alle duker og pynt. Da er det klart for julepynten som kommer.

Fordelen med litt grundig arbeid nå er at det kun trengs litt støvsuging i julen.
På badet valgte jeg å la adventslilla henge et par dager til, men to av soverommene har fått sengetøy i julefarger. Jeg har kjørt flere omganger med vaskemaskinen i dag, og ryddet bort etterhvert som det ble tørt. Takk og pris for tørketrommel. Tøyet som skal vaskes i morgen ligger ferdig sortert på gulvet. 

Noen år bidrar en skikkelig rufs til å sette fortgang i å finne løsning på noe. I dag har vi fjernet sprinkelsenga på det ene gjesterommet. Den ble gitt bort på Finn ti minutter etter at annonsen var lagt bort. Det skal bli gøy å se overraskelsen til hun på fire, som allernådigst har sover i den, når det står en større seng på rommet. Den senga henter vi på loftet. 

Vi skal gjøre det samme med sprinkelseng nr 2. Han som også har fylt fire har blitt flyttet sovende opp i  senga de siste gangene. På det gjesterommet blir det ny seng, som må monteres før helgen. 
  

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar