Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 18. november 2020

Glutenfri gjærbakst

Det er etterhvert mange i min nærmeste familie som ikke kan spise mat med gluten. Det tok mange mislykka forsøk til før jeg fant oppskrift på rundstykker hos Husmannsplassen i Hidlesundet. Etter det har jeg bakt mye. Det er stor forskjell på de glutenfrie meltypene som var på markedet på 1980 tallet og nå. Jeg ser at det finnes ferdige brødmikser nå der man bare skal tilsette vann og gjær, men jeg bruker de inn i den metoden jeg har brukt i mange år. Om den deles i små briks eller store rundstykker er innholdet det samme. 



Det er jo luksus å starte bakingen fra morgenen av, og i dag rakk jeg tre doble porsjoner. Jeg har faktisk tre boller til min Ankarsrum kjøkkenmaskin, så jeg kan ha flere deiger til heving samtidig. 

Det er veldig viktig for resultatet at deigen eltes godt, så jeg bruker alltid maskin. Det anbefales at brettet settes i kald ovn, men i dag bakte jeg mye og lot de få lang etterhev på et lunt kjøkken.


 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar