Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 29. oktober 2020

Rommet bak døra

Den ene nye døra i gangen fører til kjellertrappa. Den andre til et lite rom som nå er kott, men som faktisk var toalett. Det ble lagt inn midt på 1960-tallet. Litt interessant er noen den gang satte inn et toalett uten å sette inn en håndvask. 

Bilder under viser utviklingen fra før til etter. For nå har vi laget et praktisk kott med plass til flere fraksjoner i kildesortering. Dessuten til både hundemat og fuglefrø. 


Bare det å endre veggfargen fra blått til hvitt gjorde mye. Det å få noe opp fra gulvet likeså. 

 

Jeg hadde planlegt å legge nye vinylfliser oppå det gamle linoleumsbelegget, men oppdaget til min store gledet at det lå løst og at tregulvet under var svært bra. Jeg bare pusset lett over det med fint sandpapir. 

  

2 kommentarer :

  1. Et vannklosett i kottet i gangen var nok et stort framskritt! Men nå går jeg ut fra at dere har vannklosettet et annet sted i huset, der det også er en vaskeservant, så da er det jo fint å ta tilbake kottet til annet bruk som er mer relevant i våre dager :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var nok luksus etter utedo, så det var vel ingen som var vant til å vaske hendene. Og vi fikk plass til tre bad med wc i huset.

      Slett