Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 3. desember 2020

3.desember: Granbargirlander

Jeg synes det er veldig hyggelig å svinge inn på tunet vårt i juletiden for vi har hengt opp en granbargirlander med lys rundt døra. 

 

Den er 5, 4 m lang og satt sammen av to. Vi har byttet lys flere ganger og tatt av de røde sløyfene som var på en gang.

Den ble kjøpt i 1997 etter at jeg året før hadde forsøkt å lage en av ekte granbar. Ideen hadde jeg fått etter å ha lest utallige ukebladartikler fra julepynta hjem. Tålmodigheten og tiden strakk ikke til og jeg innså at jeg måtte lete etter andre løsninger.

Normalt henger vi den opp mye nærmere jul, men fant ut at i år er i dag en passende tidspunkt. De røde lysene, halmbukken og halmkransene kommer først på plass en av de aller siste dagene før julaften.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar