Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 28. november 2019

26 dager til jul - pakking

Etter ca en uke skal sylte opp av saltvannet, veies og pakkes. Det lå 39 sylter og ventet, så dette tok sin tid.

Hyssingen må klippes av. Sylta skal deles opp og veies, og den legges i plastpose med navn og vekt. Alle syltene legges enten i kjøleskap eller i fryser, og så må jeg skylle alle håndklærne. De skal brukes om igjen neste år. Først mange skyllevann på kjøkkenet, og nå er de lagt i bløt i såpevann i balje på vaskerommet. Jeg kommer til å bytte vann flere ganger før jeg legger de i vaskemaskinen på kokvask med forvask to ganger.

Men det er verdt det. Hjemmelaget sylte er i en klasse for seg. Dessuten er det å stå mange sammen over det varme kjøttet så hyggelig at jeg kan flyte på det alene til neste år.

 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar